Creatieve intuïtie als gids: leiderschap in een wereld in beweging

We kunnen problemen oplossen als we voorbij de denkwijze durven gaan, die hen heeft veroorzaakt – Albert Einstein

In een tijd van onzekerheid en verandering staan succesvolle organisaties voor de uitdaging om hun innovatiekracht te benutten.
Het vermogen om creatieve intuïtie aan te boren, zelfs te midden van onvoorspelbare omstandigheden, is een cruciaal element van effectief leiderschap.

Hoe kun je deze creatieve stroom behouden, zowel bij jezelf als in je organisatie?

Hier zijn drie fundamentele factoren die door vooruitstrevende organisaties consistent worden toegepast:

1. Denk verder dan de oorzaak

Deze organisaties excelleren in het doorgronden van problemen, een denkwijze die verder gaat dan de oorsprong van de uitdaging, zoals Albert Einstein ooit suggereerde. Innovatief denken vormt het fundament voor organisaties die gedijen in onzekere omstandigheden. Maak hier, ondanks een hectische agenda, consequent tijd voor vrij. Gebruik creatieve intuïtie als instrument om de wijsheid van de groep te benutten en nieuwe strategieën te verkennen. Maak deze ideeën tastbaar, zodat de impact voelbaar is en richting kan geven aan oplossingen voor de korte en lange termijn.

2. Cultiveer wij-denken

Ze vermijden tunnelvisie en behouden een brede kijk. Door voortdurend de focus te verbreden, blijven ze flexibel en veerkrachtig. Angst voor tekort of ongewisheid kan leiden tot zelfbehoud en een terugtrekking naar het bekende. Moedig jezelf en anderen aan om het grotere geheel te zien waarvan jullie als organisatie deel uitmaken. Het voortdurend verbreden van de focus bevordert een meer collectieve mentaliteit, waarbij het ‘wij-denken’ centraal staat.

3. Richt je positieve bijdrage

In plaats van zich uitsluitend te richten op ‘binnenhalen’, leggen bloeiende organisaties de nadruk op ‘bijdragen’. Durf juist meer te geven als het spannend wordt en onderzoek samen op welke manieren dat allemaal vorm kan krijgen. Het vervullen van deze fundamentele behoefte doorbreekt gevoelens van onmacht en herstelt het gevoel van zingeving. Deze mindset levert niet alleen energie op maar herstelt ook een gevoel van zingeving. Het is deze positieve energie die hen onderscheidt en aantrekkelijk maakt voor klanten en samenwerkingspartners.

Welke factor spreekt jou het meest aan? 

 


 

Hoe integreer jij creatieve intuïtie in jouw leiderschap?

Ontdek het in 2023 met onze leergang Intuïtief Meesterschap: Start in januari met een frisse blik en verdiep je inzichten voor het leven in deze transformerende leiderschapsreis.

Meer info? Stuur me een e-mail of plan direct een gesprek in mijn agenda.

 

Jolien helpt leiders vanuit een scherpe intuïtie de juiste beslissingen te nemen voor morgen. Zij is een ervaren coach, trainer en spreker. Naast haar bedrijf Kernzaken, werkt zij als partner bij Het Geweten van Toezicht en 51°Noord en is ze als gastdocent Intuitief Leiderschap verbonden aan diverse leiderschapsprogramma’s op Business University Nyenrode.

Jolien

Leave a reply