Vakantie-lichtheid in een verantwoordelijk bestaan

Vakantie-lichtheid in een verantwoordelijk bestaan

Ook jij kent beslist die bijzondere vakantie-lichtheid! De lichtheid die vanzelf ontstaat, wanneer tijd en moeten geen factor zijn.

Het versterkt zich, wanneer je veel in de natuur bent en als de dagen hun eigen natuurlijke ritme ontvouwen. Het evenwicht verschuift van doen naar zijn. Je hoofd verstilt, je ervaart je omgeving intenser en je bent je bewuster van je eigen gemoedstoestand. Landschappen komen sterker bij je binnen en het gevoel van geluk en vrede kan zijn weg vinden. De dagelijkse beslommeringen en ingewikkelde werkzaken verdwijnen steeds meer naar de achtergrond. Minder ruimte voor je ego, je persoonlijke beslommeringen, meer ruimte voor je ziel.

Ik ervoer dit tijdens het zeilen op de Waddenzee. Het geluk van zon en wind op mijn huid, het kleurenspel en uitgestrektheid van het landschap, geliefden om mee heen, meegenomen worden in inspirerende boeken.

De stilte in
En sterker nog beleefde ik die ruimte tijdens mijn solo-stilte-retraiteweek.
Een week alleen, zonder telefoon, waarin ik met niets en niemand rekening hoefde te houden. Niemand om me aan te spiegelen. Niemand aan wie ik me aan kon passen (of dacht dat te moeten doen). Ik kwam erachter hoe heilzaam het is om al die afleiding (tijdelijk) los te laten.
Ik heb die week veel gemediteerd en het is alsof je dan steeds verder opengaat. Het ging steeds minder over mijn sores als persoontje en steeds meer over me verbonden voelen met het grotere geheel, en de energie vrij door me heen voelen stromen. Prachtige boeken met inzichten vanuit de kwantumfysica tot oeroude wijsheden voedden mijn ziel. De ontspanning en het opgaan in iets groters ervoer ik met de dag dieper.

Back to reality
Of het nu om een vakantie gaat of een stilte-retraite, er is een moment van terugkeren, weer aan het werk gaan. En dan komen alle appèls weer onverminderd op je pad. De klok lijkt je leven weer te bepalen.
Je voelt de verantwoordelijkheid voor je familie, je team, afdeling, klanten, organisatie en je wil alles zo goed mogelijk doen.

Waarschijnlijk heb je net als ik het verlangen om dat gemak, die lichtheid, mee te nemen in je dagelijks leven. Net als de aanvaarding dat niet alles te sturen is en dingen lopen zoals ze mogen gaan. Je wil kunnen blijven genieten van die kleine dagelijkse geluksmomenten en wegblijven uit de prestatiedruk.

Voor mij voelde het als drie stappen terugzetten, toen minder fijne emoties net zo hard langskwamen bij die terugkeer. Misschien herken jij ook dat gevoelens van druk komt het wel goed, met daaronder: ben ik wel goed genoeg? , of van irritatie of verdriet (die door de diepe ontspanning misschien juist aan de oppervlakte kan komen) weer de kop op kunnen steken.

Toch zit juist in de dualiteit van alledag onze menselijke uitdaging. Dat we intens blij kunnen zijn, maar ook zwartere dagen kennen. Dat we ons de ene dag vrij voelen en dat we ons het volgende moment weer (onbewust) laten leiden door normen over wat we zouden moeten doen om geslaagd en gelukkig te zijn.

Hoe brengen we hier ‘vakantie-lichtheid’  in? Zodat we daarmee beter voor onszelf en anderen zorgen? Een paar praktijktips die voor mij goed werken:

1. Beleef en accepteer je emoties zoals ze komen en gaan
In het algemeen reageren we als volgt op ‘negatieve’ gevoelens:
• we bekritiseren ze (ik dacht dat ik dat nu wel gehad had);
• we willen ze niet voelen of we willen ze acuut veranderen;
• we willen ze verklaren en maken er daarmee een verhaal van.

Mijn les is om ook in het leven van alledag alles wat er is langs te laten komen zoals het is. Dat ruime gevoel, vrede en geluk, maar ook die duale emoties die ik niet plezierig vind. Als ik ze simpelweg de ruimte geef, bereid ben ze te voelen en gewoon verder te gaan, komen en gaan ze zoals het weer. Vertrouw er maar op dat je al die talenten die je hebt, onverminderd inzet, ook als het een dag niet zo voelt. En hoe beter het je lukt om zo vriendelijk met je gevoelens om te gaan, hoe beter je in staat bent hetzelfde te doen met de emoties van je omgeving, wat nog een uitdaging op zichzelf is!

2. Herken je controle- of weggeefstand en doe wat anders

De ‘druk” van je omgeving zet een voorkeursrol bij je al aan die je vaak al van jongs af aan kent. ‘Rollen’ die je toen verder hielpen, maar je nu in de weg kunnen zitten om het leven lichter te maken. Bij mij krijgen ‘de innerlijke criticus’, ‘de pleaser’ en ‘de perfectionist’ nog weleens vrij spel. Een vrij universeel gegeven bij gedreven mensen. Ik wil het graag goed doen en voel tegelijkertijd dat ik daar maar beperkt grip op heb.

Onze automatische reactie is vervolgens doorgaans ofwel de ‘weggeef’-stand: “wat vraagt de omgeving van mij en hoe kan ik daar zo goed mogelijk aan voldoen”, ofwel de controlestand; “hoe krijg ik meer invloed op de ander zodat de dingen gaan zoals ik het graag zie”.

Welke staat bij jou het meeste aan en in welke situaties?
Herken het mechanisme, glimlach er om en breng je aandacht terug naar je eigen ademhaling. Ga na welk gevoel je in deze overlevingsstand doet schieten, laat het er even zijn zodat je dit patroon kan laten gaan en je je gedrag aan kunt passen.

Het besef en de aanvaarding dat niet alles te sturen is en dingen lopen zoals ze mogen gaan, helpt je steeds opnieuw om weer in een ontspannen state te komen.

3. Herbeleef dat ruime gevoel
Merk je dat je weer in de denk- of piekerstand schiet, zet dan heel bewust je zintuigen naar buiten verder open. Ervaar de ruimte boven, onder en naast je en voel hoe uitgestrekt die is. Ineens kun je verder kijken en horen, zie je weer wat er allemaal is. En valt je oog op een mooi detail in je omgeving en kun je je verwonderen. Het helpt je om je weer bewust te zijn dat je ‘maar’ een onderdeel bent van een groter geheel waardoor je minder met de illusies van je eigen realiteit samenvalt. Ook de vraag: Wat doet er nu echt toe?, helpt je relativeren.

4. Doe elke dag iets dat je fijn vindt en dat je ziel voedt
Iets doen wat niet per se nuttig is, werkt enorm heilzaam. Of dat nou zingen of een mooie podcast luisteren in de auto is, even de natuur in, fysiek bezig zijn zonder moeten, mediteren, lezen. Het helpt je om jezelf geestelijk en fysiek te voeden. Al is het maar 10 minuten per dag, sla het nooit over.

5. Count your blessings
Persoonlijk sluit ik elke dag af door stil te staan bij alles waar ik die dag specifiek dankbaar voor ben. Wat waren die mooie momenten voor jou vandaag?

Die prachtige opmerking van je dochter aan de ontbijttafel, dat inzicht uit dat interessante artikel, die collega die zo blij was met jullie gesprek, die klus die je team weer een stukje geklaard heeft, de zon die op je bureau scheen, laat het weer even de revue passeren, zodat je de parels herkent en als cadeau binnen laat komen. En… val met een glimlach in een verkwikkende slaap, als basis voor weer nieuwe een dag vakantie-lichtheid.


Meer info en brochures

Download kosteloos mijn e-book over krachtige resultaten door slim gebruik van je intuïtie.

Exclusieve leiderschapsretraite Toekomstkoers bepalen van 29 oktober t/m 3 november 2018.

9 maanden leergang intuïtief leiderschap, leidinggeven vanuit verbinding en daadkracht van dit najaar.

Comments
Share
Jolien Slavenburg

Leave a reply