Leiderschap in woelige tijden

Hoe je verbindend leiderschap creëert in woelige tijden


Leidinggeven in tijden van fusie en reorganisatie vraagt veel. Zowel van jezelf, als voor de mensen die je aanstuurt en de omgeving daar omheen.  In onderstaand blog een aantal tips en bevindingen om de verbinding te behouden.

Veel sectoren reorganiseren drastisch, waaronder de financiële sector. In de leergang intuïtief leiderschap begeleid ik een aantal financieel directeuren die hier middenin staan. Aan hen de taak een ingrijpende reorganisatie met hun OR, RvC en daarna hun medewerkers te communiceren. Een reorganisatie waar ze zelf onderdeel van zijn, ook hun rol staat op losse schroeven. Dit viel prachtig samen met het thema van onze tweedaagse module “Werken vanuit purpose en verbindend leiderschap in de praktijk”. Zo gaan de ontdekkingen in de leergang hand in hand met de directe toepassing op de werkvloer.

Verbinden op 3 niveaus

Intuïtief leiderschap gaat over:

  • Het verbinden met je eigen koers en kompas (ik-kompas)
    De vraag die je jezelf hier stelt is: Waar sta ik voor, wat is mijn purpose?
  • De dienende rol die je hebt in een specifieke situatie.
    De vraag die je jezelf hier stelt is: Wat is het grotere verhaal waar ik me aan verbind?  Hoe dient dit aan een groter geheel op langere termijn? Binnen Kernzaken noemen we dit de ‘wij-intentie’.
  • Verbinding met de omgeving die in deze context van belang is.
    De vraag die je jezelf hier stelt is: Hoe verbind ik me oprecht met wat de boodschap oproept en op individueel niveau betekent? Hoe open ik mijn hart in het hier en nu terwijl ik me verbonden weet met het grotere belang?

Dat is in dit model te vatten.

De weerbarstige praktijk

Dat verbinden klinkt simpel maar is verre van gemakkelijk!

Al te beginnen met de verbinding met je eigen kompas.
Want je purpose weten en je potentieel leven vraagt bewustzijn, leren herkennen wat het is en bovenal lef en oefening om van daaruit te leven. Vaak gaat dat over vertrouwde zekerheden los durven laten.

Ten tweede de verbinding met wat jij dient in een specifieke situatie.
Als de organisatie waar je voor werkt een nieuwe koers op gaat, heb je tijd nodig om je daarmee te kunnen verbinden. Of op zijn minst het grotere plaatje te kunnen vatten. En dat geldt ook als je kunt concluderen dat je daarin geen plek meer voor jezelf ziet, omdat je anderen drijfveren of talenten hebt. Dus die wij-intentie vatten en congruent communiceren, dat kan een heel proces zijn.  Des te meer als je wel degelijke een rol voor jezelf ziet, maar het nog maar afwachten is of die er daadwerkelijk is. Dan wordt je zelf geconfronteerd met het mogelijk opgeven van zekerheid, status, passie. Hoe ga je om met deze kwetsbaarheid voor jezelf en ten opzichte van je achterban? Mag deze er zijn, als je voor de troepen staat, zonder dat jij dan centraal staat?

En tenslotte de verbinding met je omgeving.
Reorganisaties kunnen nog zo mooi bedacht zijn. Als ze voor mensen betekenen dat je eigen baan op de tocht staat, raken ze direct aan je eigen basisveiligheid en zul je reageren vanuit emotie. Je als leidinggevende oprecht verbinden met het gevoel van anderen, het er mogen laten zijn, zonder dat jij je erin verliest, is een hele kunst. Meegaan in alle persoonlijke vragen, terwijl het nog om de grotere lijnen gaat, werkt niet. Ook wil je niet meehuilen met de wolven in het bos. Maar overtuigen, alleen de voordelen voorspiegelen en daarmee wat er op dat moment speelt bagatelliseren, werkt evenmin. Zo’n presentatie vraagt dus gedegen voorbereiding.

Het effect van verstilling

De deelnemers uit de leergang hebben de afgelopen maanden leren ervaren wat momenten van (bijna) dagelijkse meditatie hun brengen in hun gevoel van rust, overzicht en focus. Ze rapporteren dat ze ondanks de toegenomen hectiek en spanningen meer ontspanning en gevoel van vrijheid ervaren. Er is meer helderheid en afstemming met hun intuïtie.

Dat bracht me ertoe een specifieke visualisatie in te spreken om hen voor te bereiden op de reorganisatie boodschap. De start met een meditatie om, stevig met de voeten op de grond, je te verbinden met je lichaam en ademhaling. En in de visualisatie deden we fysiek en energetisch wat ik net beschreef:

  • Afstemmen op jezelf; stilstaan bij je eigen emoties en die er laten zijn zonder ermee samen te vallen.
  • Afstemmen op de boodschap en de wij-intentie die hier speelt.
  • Tijd nemen om te ervaren hoe je de boodschap vanuit congruentie kan communiceren.
    Omdat iedere incongruentie, hoe subtiel ook, op (meestal onbewust niveau) feilloos wordt opgepikt door je toehoorders. Iets dat we gronding  onderschatten.
  • En vanuit deze krachtige verbinding je visualiseren hoe je de verbinding met de groep oprecht aan kunt gaan.

Een voor een sloten ze weer aan tijdens de module dag. Het was goed gegaan. Ze waren blij, opgelucht. Al beseften ze dat dit nog maar het begin was van een enerverende tijd.

En na deze real life oefening hadden we de ruimte om weer een laagje dieper te gaan in zelfreflectie. Om je purpose helderder te krijgen en oude angsten, die het leven vanuit je purpose ondermijnen, onder ogen te zien. Omdat krachtige leiders het lef hebben om hun eigen monsters in de ogen te kijken om van daaruit de verbinding met zichzelf en anderen te versterken.

Hoeveel lef heb jij?

Jolien helpt leiders vanuit een scherpe intuïtie de juiste beslissingen te nemen voor morgen. Zij is een ervaren coach, trainer en spreker en directeur van Kernzaken. Daarnaast is zij docent en executive coach op Business University Nyenrode.


 

De leergang intuïtief leiderschap  kan ieder moment individueel gestart worden. In de Kernzaken Academy vind je extra informatie en alle programma-data op een rij. Je bent van harte welkom voor een kennismakingsgesprek, als je benieuwd bent of dit voor je past.

Sta je aan het roer van een organsatie in verandering en wil je in hele korte tijd helderheid creeren over je eigen koers om de juiste keuzes te kunnen maken voor de toekomst?  Kijk dan of onze leiderschapsweekends of doe een Kerndag in de natuur.

 

 

 

 

 

 

Jolien

Leave a reply