Hoe haken we de medewerkers aan?

Hoe haken we de medewerkers aan?

We zitten in de zonovergoten binnentuin van het gebouw. De ambassadeurs, de opdrachtgever en ik. Ambassadeurs van De verandering, het Leertraject, het Waarom. Sprankelende ogen als ik ze vraag wie ze zijn en waarom ze er zijn.

Iedere organisatie heeft mensen zoals zij, die genieten van hun werk. Bij grote werkdruk en tegenslagen veren ze snel weer overeind en ze gunnen de ander het allerbeste. Het zijn de voorlopers die anderen mee kunnen nemen in een beweging, waar zij heil in zien. Het goud van je organisatie.

Hoe zet je ze in?

Dat weten ze zelf het beste. Maar niet uit het niets. Ze willen niet overtuigen. Ze willen bijdragen. Want hoe wordt dit verandertraject er een van iedereen? Daar gaan ze voor.

Een traject als deze zal herkenbaar voor je zal zijn.

Maatschappelijke veranderingen zorgen ervoor dat er een andere rol van de professional verlangd wordt. Dat vraagt een nieuwe koers. Fusies, falende systemen en nieuwe eisen hebben hun tol geëist. Het MT ziet de noodzaak van koers bepalen en samen nieuwe stappen zetten. Wij (Theo Visser van Kessels en Smit en ik van Kernzaken) worden gevraagd om dit traject mee vorm te geven. We ondersteunen in het uitdragen van de nieuwe koers, inclusief het faciliteren van een leertraject voor alle teams.

“Weer een verandering”, verzucht de werkvloer ondertussen..

We hebben geïnspireerd, getraind, gecoacht en progressie geboekt. Maar voor een gezamenlijk gedragen toekomstvisie en de weg daar naartoe is nog wel wat nodig. Hoe wordt de nieuwe koers echt van de professionals zelf, in plaats van de directie? Daar praten we over met de ambassadeurs.

De onderstroom in beeld

Alleen met woorden kom je niet ver hier in de tuin. Je kunt nog zo analyseren en in gang zetten, in de onderstroom gebeuren andere dingen. En juist die maken of breken zo’n verandertraject. We kiezen daarom voor een intuïtieve insteek. We doen een organisatie opstelling in de tuin. Een effectieve manier om een krachtenveld inzichtelijk te maken en er volgens drie simpele ordeningssystemen naar te kijken.

  • Er is een goede plek voor iedereen
  • Respecteer de rangorde
  •  Balans in geven en nemen

Wat zichtbaar wordt

De verandering, de professional en de directie worden “opgesteld”. De onderliggende dynamiek wordt zichtbaar en voelbaar zoals dat alleen met een opstelling kan. De medewerkers voelen een blokkade waardoor ze niet aan kunnen haken. Ook deze wordt opgesteld. Gaandeweg ontstaat onderling begrip. De verandering begrijpt dat ze eerst het verleden onder ogen mag zien en erkennen om anderen mee de toekomst in te nemen, de directie beseft dat ze nog niet van harte aangehaakt waren. En de professional is bereid de nieuwe samenwerking aan te gaan nu zij zich in haar blokkades gezien en erkend voelt.

De ambassadeurs kunnen vooruit

Vorm volgt op intentie en inzicht. Na de opstelling voelen de ambassadeuren veel beter wat ze te doen staat.  We bekijken hoe ze kunnen aansluiten bij de behoeften van de professionals en hoe ze de directie actiever kunnen aanhaken. In hoog tempo worden de plannen geconcretiseerd en de taken verdeeld.

Het goud delft het goud, plant zaadjes in de organisatie vanuit oprechte betrokkenheid en vertrouwen in de toekomst.

Tevreden stap ik weer in de auto. Voor mij is weer helder: zonder ambassadeurs geen verandertraject.

Jolien Slavenburg helpt leiders vanuit een scherpe intuïtie de juiste beslissingen te nemen voor morgen. Zij is een ervaren coach, trainer en spreker en directeur van Kernzaken. Daarnaast is zij docent en executive coach op Business University Nyenrode.

 

Download hier kosteloos het e-book: Verbeter je resultaten drastisch, 10 manieren om je intuïtie zuiver in te zetten.

 

Jolien

Leave a reply